Hoe zorg je ervoor dat je succesvol solliciteert?
Je hebt gezocht op vacatures in Bergen op Zoom en bent gekomen op de vacature die bij jou past. Je hebt je goed georiënteerd in het bedrijf en bent er zeker van dat je dit graag wilt doen, dan ben je er klaar voor om te gaan solliciteren. In dit artikel geven wij je een aantal tips hoe je die baan sowieso binnen harkt.
Goed verdiept in de markt betekent meer kans
Voor de eerste keer na de economische crisis biedt Nederland meer vacatures dan dat er eigenlijk vraag naar is. Een groot deel van de mensen die een lange tijd werkeloos is geweest vindt nu eindelijk weer een baan, zelfs de mensen die al in een hogere leeftijdsklasse zitten. Er is wel iets veranderd in de tijd. Een baan is niet meer voor heel je leven. Vroeger gebeurde het heel vaak dat je op je 20ste ergens starten met werkten en op je 70ste met pensioen gaat, dit zie je hedendaags een stuk minder. Werknemers zijn voor zichzelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je jouw eigen loopbaan vormgeeft. Dit betekent dat je zelfverantwoordelijk bent om de arbeidsmarkt in de gaten te houden. Op het moment dat je jezelf beter verdiept zal je dus meer kans behouden op je baan en sneller kunnen omschakelen naar een nieuwe baan.
Een sterke sollicitatiebrief met de juiste motivatie
Op het moment dat je een sterke sollicitatiebrief hebt en daarin jouw motivatie goed beschrijft heb je al een pluspunt op je concurrenten. Je concurrenten zullen hetzelfde aantal ervaring en misschien wel betere ervaring hebben voor de functie waar je voor solliciteert, maar een sollicitatiebrief kan net dat verschil maken waardoor je toch uitgenodigd gaat worden in plaats van hun. Zorg ervoor dat je in dat a4tje kort en bondig de werkgever of recruiter overtuigt dat jij de geschikte bent voor de baan.
Zorg voor een duidelijk en overzichtelijk cv
Het liefst willen de werkgevers of recruiters je cv in een keer kunnen bekijken en gelijk alles duidelijk over je te weten komen. Daarom staat bij een cv de duidelijkheid en overzichtelijkheid centraal. Zorg dat je als eerste je opleidingen/trainingen/cursussen vermeld die gericht zijn op de vacature. Zorg ervoor dat je ook een profielschets maakt. In een profielschets beschrijf je jezelf kort en bondig als een persoon hoe je bent op de werkvloer en wat jouw kwaliteiten zijn.