Wanneer kan je als bedrijf een incassobureau inschakelen?
Wanneer je klanten hun schulden en facturen niet betalen, kan dit voor problemen zorgen in je cashflow. Als je dit probleem negeert, kan dit tot een faillissement leiden. Het innen van schulden is een stressvol en tijdrovend proces. Een incassobureau inschakelen is daarom essentieel. Dit bureau kan de volledige facturatiecyclus afhandelen en de schulden incasseren. Het inschakelen van een incassobureau is gunstig voor je zakelijke cashflow. Je kunt eventuele juridische risico’s voorkomen als je de vordering zelf incasseert. Bovendien heeft dit bureau veel middelen om het incassoproces te vergemakkelijken. Als je onderstaande situaties ervaart is het verstandig om samen te werken met een professioneel incassobureau.
Je inzamel poging mislukt
Je hebt waarschijnlijk al verschillende manieren geprobeerd om de schuld bij klanten te innen. De financiële afdeling kan vaak contact opnemen met de klanten, maar ze blijven alleen de betaling beloven. Sterker nog, ze betalen je nooit. Als gevolg hiervan besteedt je team veel tijd aan het opvolgen van de klanten. Ze kunnen zich niet concentreren op hun werk. Hierdoor zal de productiviteit in je bedrijf afnemen. Vraag in dit geval om hulp van een gerenommeerde deurwaarder. Deurwaarders hebben kennis, middelen en ervaring in het omgaan met lastige cliënten. Zij kunnen de achterstallige betalingen snel en effectief incasseren.
Lang achterstallige schuld
Wanneer de vordering of onbetaalde factuur lang achterstallig is, zal het moeilijker zijn om deze te innen. Het achtervolgen van de klanten zal je tijd verspillen. In plaats van je tijd te verspillen, kun je professionele incassobureaus inschakelen om de onbetaalde factuur terug te vorderen. Soms hebben je klanten geen geld om je te betalen. Zelfs als je ze duizenden e-mails stuurt en ze vaak belt, kunnen ze je misschien niet betalen. In dat geval kun je hen een betalingsregeling aanbieden. Als deze methode niet werkt, moet je een incassobureau dit probleem laten oplossen. De beste tijd om een incassobureau in te huren is voordat deze 90 dagen achterstallig is. Zorg ervoor dat je herinneringen hebt verzonden en bel om dit probleem op te lossen voordat je verdere actie onderneemt door een incassobureau in te schakelen.
De klanten zijn niet bereikbaar
Het beste moment om een incassobureau in te schakelen is wanneer je de klanten niet kunt bereiken. De klanten kunnen de communicatie toegang blokkeren. Vervolgens proberen ze te verdwijnen om te voorkomen dat ze hun schuld betalen. Je hoeft je echter geen zorgen te maken aangezien het incassobureau een tool heeft om ze op te sporen. Zodra zij je klanten kunnen lokaliseren, weet het incassobureau de beste aanpak om de vordering te incasseren. Bovendien kunnen sommige klanten de factuur betwisten. Hulp vragen aan een derde partij is de beste beslissing. Het incassobureau kan als bemiddelaar optreden. Zij zullen de reden voor het uitstellen van de betaling achterhalen. Dit bureau kan voor beide partijen de beste oplossing bieden. Ze zullen hun best doen om het geschil op te lossen om de betaling te ontgrendelen. Hierdoor kun je de schuld en betalingsachterstand zo snel mogelijk incasseren.