Waar moet je op letten bij de aanschaf van een camper?
Lekker op vakantie naar de zon, met een camper? Even heerlijk genieten van de zon, met een koud drankje, een hangmat en het goudgele zand aan je voeten. Wie wil dat nou niet? Ben je van plan een camper aan te schaffen, dan geven wij je alvast een aantal tips. Je wilt natuurlijk niet dat de camper tijdens de reis kapot gaat.
Een aankoopkeuring is zo gek nog niet
Bij een aankoopkeuring worden veel problemen vooraf in kaart gebracht. De belangrijke punten worden gecontroleerd, zodat jij weet waar je rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld de staat van de accu voor de camper wordt gecontroleerd. Mocht deze niet goed zijn, dan kun je eenvoudig een nieuwe camper accu kopen. Ook worden de remmen en de uitlaat gecheckt. Zelf kun je kijken naar de staat van de banden. Veel campers rijden op diesel, hierdoor kan het motorblok aardig wat kilometers rijden. Als er altijd netjes mee om is gegaan kan een camper met een goed blok een half miljoen kilometer rijden.
Vraag om de onderhoudshistorie
Een voertuig blijft het doen door goed onderhoud uit te voeren. Jij kunt van buiten niet zien of de eigenaar dit heeft gedaan, vraag daarom naar de onderhoudshistorie van het voertuig. Natuurlijk het liefst met alle boekjes die daarbij horen. Bekijk ook altijd of de kilometerstand als logisch wordt verklaard. Bij een origineel Nederlandse camper is dit een minder risico, dan bij bijvoorbeeld een origineel Duitse camper. Het is in Duitsland eenvoudiger om de kilometerstand terug te laten draaien.
Koop geen camper met vochtproblemen
Let op het vochtgehalte in de camper. Als er eenmaal vocht binnen zit, dan is dit makkelijk meer weg te krijgen. Vocht is te herkennen aan opgezette panelen, vlekken in het plafond of vlekken op de wanden of vloer. Ook herken je het aan schimmel aan de binnenkant van de camper. Dit is iets wat je absoluut niet wilt tijdens je vrije dagen. Controleer het daarom voor de aanschaf van de camper.
Maak een grote proefrit
Dieselmotoren zijn oersterk vandaar dat ze ook voornamelijk gebruikt worden in zwaardere voertuigen. Problemen met een dieselmotor zijn daarom ook niet heel goedkoop/makkelijk om op te lossen. Oudere campers rijden vaak anders, je moet er rustiger mee doen. Natuurlijk moeten ze wel gewoon goed blijven rijden. Nederland is relatief vlak, buiten Limburg zijn er nergens echt heuvels. Geef toch eens flink gas en trap is flink op de rem, want buiten Nederland zul je een ander landschap treffen.